CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Saturday, May 14, 2011

:: penyakit jiwa ::

jiwa kacau...sakit jiwa...gila...mereng...tak waras...hilang akal


ceyy...apakah?? tibatiba ja nak buat entry pasal ni kan...hehhh...suma ni garagara orang gila dekat kawasan rumah aku ni...ya Allah..serius aku tak0t...seram...sebab di0rang ni agresif...setakat ni ada 3 orang yang mengalami masalah jiwa dekat kampung aku (ceyy mana la taw k0tk0t lepas ni ada lagi yang sakit jiwa kan)

yang seorang tu masih muda dan tak agresif sangat...yang seorang lagi tu ada parang...dia suka sangat berkaraoke..peminat setia siti nurhaliza...tak kira siang ka malam ka...d0k nyanyi ja...kadangkadang tu terhibur gak...cuma kalau datang angin gila dia..haaa...mula la mencar0tcar0t...

dan yang se0rang lagi ni baru ja pindah kat kawasan rumah aku...aku p0n tak dapat nak cam muka dia...tapi yang aku taw dia suka cakap s0rangs0rang...selalunya pagipagi dia d0k jalan kat l0r0ng rumah aku dan cakap pasal ketuhanan...dia ni seram sikit dan aku tak0t...

just n0w...aku ngan family baru ja balik dari pasar malam...bila kami keluar ja dari kereta, kami nampak orang tu lalu depan rumah kami dan dia tak terus jalan...dia patah balik tapi buatbuat singgah rumah sebelah rumah aku..bila nak mas0k dalam rumah, aku nampak dia dah berdiri betulbetul depan kereta dan tengah meliar teng0k sekeliling rumah aku...fuhhh....serammm

aku harap dia takkan buat kerja gila dekat keluarga aku...serius aku tak0t...abah aku pulak kerja malam ni...adehh

terlanjur aku buat entry pasal penyakit jiwa ni..aku nak k0ngsi la sikit tandatanda orang yang mengalami masalah jiwa ni...

>>> Merasa teramat sedih atau stress secara terus-menerus
>>> Sering berfikir atau termenung
>>> Sukar untuk melakukan pekerjaan atau tugas harian walaupun pekerjaan tersebut telah dilakukan   bertahun-tahun

>>> Paranoid (cemas / takut) pada hal-hal biasa yang bagi orang normal tidak perlu ditakuti atau dicemaskan
>>> Suka menggunakan ubat walaupun tidak diperlukan
>>> Memiliki pemikiran untuk mengakhiri hidup atau bunuh diri
>>> Terjadi perubahan diri yang cukup ketara
>>> Memiliki emosi atau perasaan yang cepat berubah-ubah
>>> Berlaku perubahan pola makan yang (tidak seperti biasa)
>>> Pola tidur mengalami perubahan (tidak seperti biasa)



haaa...kalau k0rang atau orang di sekeliling k0rang ada tandatanda macam ni...baiklah k0rang jumpa pakar...mencegah lebih baik daripada mengubat...ceyyy

2 comments:

Miss Hamilicious said...

wah3..sape amik psikologi skank ni???? :P

huda yonce said...

heeeeee.......ak amek scara x sngaja..^^

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...